lockfagel

Direktlänk till inlägg 17 januari 2011

Geek-ish

Av Emelie - 17 januari 2011 18:20


nörd-mode

Har haft Supernatural-maraton med Kicki i helgen (awesomeness) och nu kom jag på en random fråga..

  Om du vore en övernaturlig varelse, vad skulle du vara?

Det är en tankeställare, am I right? Om jag skulle svara på frågan snabbt så skulle jag svara vampyr eller varulv, men hur tänker jag då? Eftersom både vampyrer och varulvar räknas i många myter som ondskefulla monster, som står på djävulens sida. Och när jag svarar på frågan så tänker jag på vampyrer ur den moderna tiden, som ur Twilight eller.. the Vampire Diaries (*host* The Dark Divine!). Och ja.. de är inte lika äckliga som de i de gamla sagorna?

  

En varulv är basically en människa med en förbannelse, som vid varje fullmåne förvandlas till ett monster - hälften människa, hälften varg. Detta monster, under rätt tid i måncykeln, glömmer helt bort vem den är, blir mer djur än människa, förlorar allt sinne för moral och vad som är rätt eller fel - djuret dödar för överlevnad. Och i många myter dödar varulvar människor, de kan tillochmed döda sina egna familjer under månens influens. Hur stoppar man då en varulv? Jo, en silverkula rakt i hjärtat. Varulvar tål inte silver, en del som finns med i dagens moderna sagor.

   I andra sägner säger man att varulvarna skyddar mänskligheten mot ett annat mytologiskt monster, vilket leder oss till nästa ämne - vampyren.


Vampyrer var en gång människor som dött och vaknat igen, för att sedan vara levande död - och som dricker mänskligt blod för 'överlevnad'. I vissa myter kan det räcka med en felaktig begravning, eller en synd under sin livstid, för att en människa ska komma tillbaka som en vampyr. Basically är en vampyr en genomond varelse, något som har förskönats i dagens litteratur och film. Och hur dödar man en vampyr? En träpåle rakt genom hjärtat. En vampyr dör även om den stiger ut i solljus, där den brinner upp. Så därför sover de under dagtid, i kistor.. där de döda kropparna hör hemma. Jo, de tål heller inte vitlök och de måste bli inbjudna i bebodda hus.


I det moderna samhället har både vampyrer och varulvar förskönats i litteraturen (vilket jag borde veta som nästan bara läser om det) och i annan media. I Twilight är vampyrerna hårda som sten och kan endast dödas av en annan vampyr eller en varulv. Inga pålar, och heller inget solljus som skadar dem. Nej, i Twilight glittrar vampyrerna i solen och kan därför inte gå ut i solljus där det finns människor. Jo, och de sover inte, de tål vitlök och de kan gå in i hem utan inbjudan.

    Sidenote: det finns faktiskt någon sägen som säger att vampyrerna glittrar i solljus.

Och varulvarna? Här skyddar de människorna, men istället för att springa runt och se ut som mutanter ser de ut som förvuxna vargar. Något förskönat, don't you say? För visst är det lite trevligare att titta på/läsa om stora vargar istället för hälften människa, hälften vargar (ex. Harry Potter och fången från azkaban). Jo, i Twilight behöver det inte vara fullmåne för att de ska kunna förvandlas.


I Vampire Diaries har vampyrerna huggtänder (mycket coolare om ni frågar mig), de kan inte gå ut i solen utan att brinna upp (om man nu inte har ett fiffigt förtrollat smycke), de kan inte gå in i hus utan inbjudan och de tål även de vitlök - men inte järnört.

   Varulvar då? De förvandlas under fullmåne, och hur ser de ut? Jo, som vanliga vargar. De tål inte silver.


Och eftersom jag inte vill sabba för de som vill läsa The Dark Divine (förlåt igen, Kicki<3) så ska jag inte ta upp monsten i den här boken, utan istället går jag direkt till likheter.

   Vad har alla dessa varelser, i olika form beroende på berättelse, gemensamt?

Vampyrer och varulvar är både i mänsklig och omänskligt form (omänsklig = varulv, men jag vet inte om det gäller originalmyterna) övernaturligt snabba och starka. De har förbättrade färdigheter, förbättrade sinnen, ja rubbet.

   I Vampire Diaries förvandlas varulvarna vid fullmåne, och vampyrerna kan vanligtvis inte gå ut i solen och de har huggtänder, precis som originalen. Men vampyrerna sover inte i kistor, och de kan vrida på dygnet. Vanligtvis är en vampyrs sömn som en död persons, de vaknar inte innan gryning no matter what. Men här kan de vrida på dygnet, och de sover lika lätt som vilken människa som helst.

   Vad de olika verken (Vampire diaries och Twilight) har gemensamt mer är att vampyrerna har kvar många av sina mänskliga känslor m.m De är inte mänskliga, men de kan fortfarande vara aningen humana. En gammaldags vampyr känner inte till något av det där, de är på ett visst sätt lite som varulvarna när de förvandlats - lite mer djur.


Så, vad är slutsatsen? Vad vill du helst vara för övernaturlig varelse? Jag tycker det är viktigt att man tänker efter innan man väljer, för tänk om du verkligen var ett av de här varelserna? Med tanke på bakgrundsfaktorerna, historian och allt, så vet jag faktiskt inte vad jag skulle välja, jag skulle vara rätt nöjd med att vara mänsklig.

   Numera vrider vi på myterna, hittar på lite eget för att få det bättre, till exempel är det vanligt med varulvar som ser ut som vanliga vargar numera, och vampyrerna har en gnutta mänsklighet kvar. Om vi tänker nutid, och att vampyrer och varulvar vore så som vi känner dem idag, vad skulle jag välja? Innan jag började läsa varulvsböcker skulle jag valt vampyrer direkt, för de är rätt coola, men nu då? Nu när jag är en badass varulvs-tjej också?


Fick jag välja fritt så skulle jag vara en mytisk varelse från The Dark Divine (som jag inte tänker avslöja IGEN!). Mitt andrahandsval vore nog.. vampyr från Vampire diaries. Jag tycker de är mer vampyrer än Twilight ändå, och de är coola (iallafall i tv-serien). Tredje hand vore nog.. varg från Shiver.. som är ett rätt sorglig bok, och man kan inte direkt säga att varulvarna där är särskilt lyckliga men.. bara för att det är en så underbar bokserie.


Så, vad skulle ni vilja vara? Något annat än vad jag föreslog? Och om ni fick välja, varulv eller vampyr?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 6 maj 2011 16:32

...stiger in i överdramatisk och hyperventilerande bubbla. Har jag nämnt att 2011 kommer bli ett awesome år? Det har jag, eller hur? Varför? undrar ni då. Jo, börjar jag, och fortsätter sedan med att rabbla upp anledningar:   Böcker som kom...

Av Emelie - 30 mars 2011 18:16

  'Hottest young actor right now' Indeed. Okej, så det är OTROLIGT många bra YA böcker som ska/har filmatiseras, ex. Shiver, City of Bones, The Hunger Games, Beastly, I Am Number Four, The Dark Divine, Incarceron varav jag har läst alla här...

Av Emelie - 18 mars 2011 23:14

  HAHAHAAHAH! Så jävla badass är den filmen!    Yes box, jag har precis sett Kick-Ass med systra mi här hemma och kan ärligt säga att den var riktigt badass. Rolig, actionfylld och rent av badass - Hit-Girl är så grym! Och Nicholas Cage som ...

Av Emelie - 17 mars 2011 18:58

    DAMN, I WANT THEM NOW! Vad gör jag? Jag skriver på en ny idé (en av två) som jag båda fick efter att ha sett trailern till I Am Number Four idag.. okej, jag har tagit en mindre paus just nu för att titta på...

Av Emelie - 16 mars 2011 16:03

                             Beastly (juli 2011) // I Am Number Four (25/3 2011)   Nej, varför skulle jag gilla honom? Except that I do.. FAN, han är äckligt het!    Och nej, han ska INTE spela Daniel i The Dark Divine, för det passar han v...

Presentation

Randomly badass ;3

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

HP7 den 19/11 nurå, någon mer än jag som längtar?! :D
 JAAAAAAAAAAG!!!! :D :D
 Say whaaaaaat? o.o
 Nej.. -.-
 IAN SOMERHALDER! 8D

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Gästbok

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards